skip to Main Content
Асертивност (Допълнителен материал)
Оставащи уроци:

Този курс е част от “Академията за Мениджмънт и лидерство”. Виж повече и се включи тук.

Асертивност

Смятате ли, че умеете добре да отстоявате своята позиция? И какво представлява за вас способността да отстоявате себе си? Означава ли това, че трябва постоянно да упражнявате своите правомощия? Или означава да умеете да прецените кога е уместно да дадете предимство на някой друг или на нечия друга кауза, пренебрегвайки своите собствени интереси?

Дали шефът, който затрупва с работа служителя си следобеда преди той да излезе в отпуск, защитава своите интереси? Или служителят, който е на път да излезе в отпуск, отстоява своите права, когато заявява на шефа си, че работата ще бъде свършена веднага щом отпуската му приключи и той се върне на работа.

Не винаги е лесно да се идентифицира истинско асертивно поведение. Това е така, защото границата между асертивност и агресия понякога е толкова тънка, че ги прави почти неразличими. Следните определения биха били от голяма полза в опитите ни да разграничим асертивността от агресията:

Асертивността се основава на баланс. Необходимо е открито да заявявате вашите желания и нужди, като същевременно вземате предвид правата, нуждите и желанията на другите. Когато сте асертивен заявявате това, което искате да получите, но не винаги го получавате.

Агресивното поведение се основава на победа. То изисква да вършите единствено това, което е във ваш интерес, без да обръщате внимание на правата, нуждите, чувствата или желанията на другите. Когато сте агресивни, вие вземате това, което искате на всяка цена и обикновено не питате никого дали може да го получите.

Така че шефът в горния пример може да се определи като агресивен. Да, разбира се, че щом има работа тя трябва да бъде свършена. Въпреки това, като стоварва тази работа на служителя си в такова неподходящо време, той показва пълна липса на внимание към нуждите и чувствата на своя подчинен.

Служителят, от друга страна, демонстрира твърдо поведение, когато информира шефа си, че работата ще бъде свършена, но това ще стане, след като той се е върнал от почивка. По този начин служителят затвърждава правата си, като същевременно показва своята съпричастност и сериозно отношение към работата, която трябва да бъде свършена.

Да бъдеш асертивен не е особено лесно, но е умение, което може да се придобие.

Развитието на асертивността ви започва с доброто разбиране за това кой сте и вярата в стойността и качествата, които притежавате. Когато имате това, имате и основа за самоувереност. Асертивността спомага за изграждането на това самочувствие и осигурява много други ползи за подобряване на вашите взаимоотношения както на работното място, така и в останалите сфери на вашия живот. Като цяло, асертивните хора:

  • Постигат взаимноизгодни резултати по-лесно – те виждат стойността в опонента си и в позицията си, и бързо могат да намерят общи допирни точки, които да доведат до облагодетелсващо и двете страни решение;
  • По-добри са при решаването на проблеми – те чувстват, че притежават силата и възможностите да направят каквото е необходимо, за да намерят най-доброто решение;
  • Те са по-малко стресирани – асертивните хора вярват в себе си и знаят, че имат нужните качества и способности, за да се справят с проблема, затова и не се чувстват неуверени или заплашени, когато нещата не вървят по план;
  • Те са дейни и активни – те без колебание се заемат с нещо, защото знаят, че могат да го свършат добре.

Когато сте асертивни, вие действате справедливо и с емпатия. Силата, която използвате, идва от самоувереността ви, а не от сплашване или тормоз. Когато се отнасяте към другите със справедливост и уважение, вие получавате същото отношение в замяна. Вие сте  харесвани и хората виждат във вас лидер, с когото биха искали да работят.

 

Как да развием своята асертивност

Някои хора по природа са по-уверени от останалите. Ако вие сте по-скоро пасивен или агресивен, трябва да наблегнете върху развиването на следните умения:

Ценете себе си и своите права:

  • Осъзнайте, че вашите права, мисли, чувства, нужди и желания са също толкова важни, колкото на всички останали;
  • Но не забравяйте, че те не са по-важни от  тези на другите;
  • Познавайте добре вашите права и ги защитавайте;
  • Вярвайте, че заслужавате да бъдете третирани с уважение и достойнство по всяко време;
  • Престанете да се извинявате за всичко.

 

Идентифицирайте своите нужди и желания и се опитайте да ги удовлетворите:

  • Не чакайте някой да се досети от какво се нуждаете (може да чакате завинаги!);
  • Разберете, че за да постигнете пълния си потенциал, вашите нужди трябва да бъдат удовлетворени;
  • Намерете начини да постигнете нуждите си, без това да е за сметка на нуждите и желанията на другите;

 

Проумейте, че хората са отговорни за собственото си поведение:

  • Не правете грешката да поемете отговорността за начинът, по който хората реагират, когато отстоявате своята позиция (например гняв, възмущение). Можете да контролирате единствено себе си;
  • Имате пълното право да кажете или направите това, което искате, стига то да не нарушава правата и не накърнява чувствата на другите.

 

Изразявайте негативните мисли и чувства по градивен и позитивен начин:

  • Можете да си позволите да се ядосате, но винаги подхождайте с респект към другите;
  • Винаги изразявайте своето мнение, но го правете по начин, който да не накърнява чувствата на другите;
  • Контролирайте емоциите си;
  • Отстоявайте своето мнение и се противопоставяйте на хора, които предизвикват вас и/или вашите права.

 

Научете се да приемате както комплиментите, така и критиката позитивно:

  • Приемайте отправените към вас комплименти с любезност;
  • Не се притеснявайте да поискате помощ, когато направите грешка;
  • Приемайте положително обратната връзка – бъдете готови да кажете, че не сте съгласни, но недейте да се оправдавате или ядосвате.

 

Научете се да казвате „не“ когато е необходимо:

  • Приемете факта, че не можете да направите всичко или да угодите на всички, това ще ви спести много излишно напрежение;
  • Придържайте се към своите принципи и към нещата, които смятате, че са правилни;
  • Предложете алтернатива за решение, което да удовлетворява и двете страни.

 

 

Заключение:

Да бъдеш асертивен е да знаете къде се намира тънката граница между това да отстоявате себе си и да бъдете агресивен, и да се научите да балансирате между двете. Това означава да имате високо мнение за себе си и да признавате, че заслужавате да получите това, което искате дори да се наложи да се изправите дори пред най-трудните ситуации.

Асертивността може да бъде научена и развита и въпреки че това няма да стане за ден или два, чрез практикуването на техниките, представени тук, вие бавно ще придобиете по-висока увереност в изразяването на вашите нужди и желания. Тъй като вашата увереност се подобрява, вашата производителност и ефективността ви също ще са в прогрес. Започнете още от днес и забележете как асертивността ви помага да се сработвате по-добре с другите хора,  да изпълнявате задачи, да се справяте с възникнали казуси и да достигате до решения на проблемите си.

 

Вашият коментар

Асертивност (Допълнителен материал)
Оставащи уроци:

Този курс е част от “Академията за Мениджмънт и лидерство”. Виж повече и се включи тук.

Асертивност

Смятате ли, че умеете добре да отстоявате своята позиция? И какво представлява за вас способността да отстоявате себе си? Означава ли това, че трябва постоянно да упражнявате своите правомощия? Или означава да умеете да прецените кога е уместно да дадете предимство на някой друг или на нечия друга кауза, пренебрегвайки своите собствени интереси?

Дали шефът, който затрупва с работа служителя си следобеда преди той да излезе в отпуск, защитава своите интереси? Или служителят, който е на път да излезе в отпуск, отстоява своите права, когато заявява на шефа си, че работата ще бъде свършена веднага щом отпуската му приключи и той се върне на работа.

Не винаги е лесно да се идентифицира истинско асертивно поведение. Това е така, защото границата между асертивност и агресия понякога е толкова тънка, че ги прави почти неразличими. Следните определения биха били от голяма полза в опитите ни да разграничим асертивността от агресията:

Асертивността се основава на баланс. Необходимо е открито да заявявате вашите желания и нужди, като същевременно вземате предвид правата, нуждите и желанията на другите. Когато сте асертивен заявявате това, което искате да получите, но не винаги го получавате.

Агресивното поведение се основава на победа. То изисква да вършите единствено това, което е във ваш интерес, без да обръщате внимание на правата, нуждите, чувствата или желанията на другите. Когато сте агресивни, вие вземате това, което искате на всяка цена и обикновено не питате никого дали може да го получите.

Така че шефът в горния пример може да се определи като агресивен. Да, разбира се, че щом има работа тя трябва да бъде свършена. Въпреки това, като стоварва тази работа на служителя си в такова неподходящо време, той показва пълна липса на внимание към нуждите и чувствата на своя подчинен.

Служителят, от друга страна, демонстрира твърдо поведение, когато информира шефа си, че работата ще бъде свършена, но това ще стане, след като той се е върнал от почивка. По този начин служителят затвърждава правата си, като същевременно показва своята съпричастност и сериозно отношение към работата, която трябва да бъде свършена.

Да бъдеш асертивен не е особено лесно, но е умение, което може да се придобие.

Развитието на асертивността ви започва с доброто разбиране за това кой сте и вярата в стойността и качествата, които притежавате. Когато имате това, имате и основа за самоувереност. Асертивността спомага за изграждането на това самочувствие и осигурява много други ползи за подобряване на вашите взаимоотношения както на работното място, така и в останалите сфери на вашия живот. Като цяло, асертивните хора:

  • Постигат взаимноизгодни резултати по-лесно – те виждат стойността в опонента си и в позицията си, и бързо могат да намерят общи допирни точки, които да доведат до облагодетелсващо и двете страни решение;
  • По-добри са при решаването на проблеми – те чувстват, че притежават силата и възможностите да направят каквото е необходимо, за да намерят най-доброто решение;
  • Те са по-малко стресирани – асертивните хора вярват в себе си и знаят, че имат нужните качества и способности, за да се справят с проблема, затова и не се чувстват неуверени или заплашени, когато нещата не вървят по план;
  • Те са дейни и активни – те без колебание се заемат с нещо, защото знаят, че могат да го свършат добре.

Когато сте асертивни, вие действате справедливо и с емпатия. Силата, която използвате, идва от самоувереността ви, а не от сплашване или тормоз. Когато се отнасяте към другите със справедливост и уважение, вие получавате същото отношение в замяна. Вие сте  харесвани и хората виждат във вас лидер, с когото биха искали да работят.

 

Как да развием своята асертивност

Някои хора по природа са по-уверени от останалите. Ако вие сте по-скоро пасивен или агресивен, трябва да наблегнете върху развиването на следните умения:

Ценете себе си и своите права:

  • Осъзнайте, че вашите права, мисли, чувства, нужди и желания са също толкова важни, колкото на всички останали;
  • Но не забравяйте, че те не са по-важни от  тези на другите;
  • Познавайте добре вашите права и ги защитавайте;
  • Вярвайте, че заслужавате да бъдете третирани с уважение и достойнство по всяко време;
  • Престанете да се извинявате за всичко.

 

Идентифицирайте своите нужди и желания и се опитайте да ги удовлетворите:

  • Не чакайте някой да се досети от какво се нуждаете (може да чакате завинаги!);
  • Разберете, че за да постигнете пълния си потенциал, вашите нужди трябва да бъдат удовлетворени;
  • Намерете начини да постигнете нуждите си, без това да е за сметка на нуждите и желанията на другите;

 

Проумейте, че хората са отговорни за собственото си поведение:

  • Не правете грешката да поемете отговорността за начинът, по който хората реагират, когато отстоявате своята позиция (например гняв, възмущение). Можете да контролирате единствено себе си;
  • Имате пълното право да кажете или направите това, което искате, стига то да не нарушава правата и не накърнява чувствата на другите.

 

Изразявайте негативните мисли и чувства по градивен и позитивен начин:

  • Можете да си позволите да се ядосате, но винаги подхождайте с респект към другите;
  • Винаги изразявайте своето мнение, но го правете по начин, който да не накърнява чувствата на другите;
  • Контролирайте емоциите си;
  • Отстоявайте своето мнение и се противопоставяйте на хора, които предизвикват вас и/или вашите права.

 

Научете се да приемате както комплиментите, така и критиката позитивно:

  • Приемайте отправените към вас комплименти с любезност;
  • Не се притеснявайте да поискате помощ, когато направите грешка;
  • Приемайте положително обратната връзка – бъдете готови да кажете, че не сте съгласни, но недейте да се оправдавате или ядосвате.

 

Научете се да казвате „не“ когато е необходимо:

  • Приемете факта, че не можете да направите всичко или да угодите на всички, това ще ви спести много излишно напрежение;
  • Придържайте се към своите принципи и към нещата, които смятате, че са правилни;
  • Предложете алтернатива за решение, което да удовлетворява и двете страни.

 

 

Заключение:

Да бъдеш асертивен е да знаете къде се намира тънката граница между това да отстоявате себе си и да бъдете агресивен, и да се научите да балансирате между двете. Това означава да имате високо мнение за себе си и да признавате, че заслужавате да получите това, което искате дори да се наложи да се изправите дори пред най-трудните ситуации.

Асертивността може да бъде научена и развита и въпреки че това няма да стане за ден или два, чрез практикуването на техниките, представени тук, вие бавно ще придобиете по-висока увереност в изразяването на вашите нужди и желания. Тъй като вашата увереност се подобрява, вашата производителност и ефективността ви също ще са в прогрес. Започнете още от днес и забележете как асертивността ви помага да се сработвате по-добре с другите хора,  да изпълнявате задачи, да се справяте с възникнали казуси и да достигате до решения на проблемите си.

 

Вашият коментар

Back To Top