skip to Main Content
Изграждане на изключително присъствие
Оставащи уроци:

Този курс е част от “Академията за Мениджмънт и лидерство”. Виж повече и се включи тук.

Изграждане на изключително присъствие

Първият път, когато Мартин видя своя главен изпълнителен директор да говори на конференция, той беше изумен от хладнокръвието и спокойствието, което излъчва. В залата имаше повече от 100 души и въпреки това той изглеждаше спокоен и уверен в себе си.

Но имаше още нещо, което караше всички да стоят на ръба на столовете си. Мартин не можеше точно да го дефинира, но знаеше, че това е качество присъщо на всеки добър лидер. Каквото и да беше това качество, то спечели овациите – и уважението му.

Това качество, което толкова впечатли Мартин и останалите членове на публиката,  беше “изключителното присъствие“.

Въпреки че най-вероятно, успешните хора се раждат сякаш докоснати от някаква магия, изключителното присъствие  е нещо, което всеки може да усвои. В тази статия ще разгледаме как можете сами да го развиете и да увеличите доверието на хората във вашето управление.

 

Какво представлява изключителното присъствие?

Според Силвия Ан Хюлет, автор на “Изключителното присъствие: липсващата връзка между заслугите и успеха”, изключителното присъствие има три елемента:

  1. Гравитас – как действате;
  2. Комуникация – как говорите;
  3. Външен вид – как изглеждате.

Ще разгледаме тези елементи по-подробно малко по-късно в тази статия.

Хюлет вярва, че начинът, по който действате, демонстрира вашата самоувереност и способността да съобщавате своите  мисли и идеи, особено когато сте под стрес. Тя казва, че в днешно време ние ценим лидери, които изглеждат спокойни, уверени и стабилни, вместо тези, които разчитат на твърдост или харизма.

Изключителното присъствие означава също така да бъдете фокусирани върху настоящия момент, като същевременно сте наясно със притесненията и проблемите, засягащи хората около вас. Изследователи от института за лидерство в Roffey Park в Обединеното кралство установиха, че присъствието ви също ви помага да се свържете със своето собствено чувство за лична сила, т.е. да се чувствате комфортно в собствената си кожа, за да можете да работите “с”, а не “за” другите.

Когато всички тези неща са в синхрон, можете да изградите силен авторитет и да вземате решения, които изграждат между вас и другите доверие.

 

Предимствата на изключителното присъствие

Усвояването на изключителното присъствие е нещо повече от завоюването на власт и популярност. Едно от основните му предимства е, че ви помага да намалите стреса. Мениджърите с изключително присъствие, които умеят да концентрират цялото си внимание върху момента, могат да се справят по-добре с предизвикателствата по няколко начина. Проучването на “Рофий парк” показва, че те демонстрират:

  • По-ясно мислене и възприятие;
  • По-голяма смелост, убеденост и чувствителност при справянето с конфликти;
  • По-голям фокус върху по-високите приоритети;
  • Повече енергия и страст;
  • Спокойствие, когато са изправени пред настъпващи промени;
  • По-развит нюх към открилите се възможности;
  • Увереност в собствените си виждания.

 

Как да подобрите изключителното си присъствие

Както споменахме по-рано, изключителното присъствие има три елемента – гравитас, комуникация и външен вид. Тук ние изследваме всеки един от тях и предлагаме начини, по които да ги развиете:

 

1. Гравитас

Що се отнася до начина, по който действате, съществуват няколко важни типове поведение, включително демонстрация на елегантност, когато сте под обстрел, проява на решителност, споделяне на вашата истина, използване на емоционална интелигентност и автентичност.

  • Демонстриране на елегантност, когато сте под обстрел. Хюлет казва, че вашето поведение се обуславя от начина, по който се справяте с нещастията. Със сигурност, ще се сблъскате с дадени проблеми и ще допуснете грешки, но ще покажете изключително присъствие, ако сте уравновесени и контролирани в условия на криза и признаете грешките си. Можете да се адаптирате и бързо да се завърнете на пътя на успеха, ако имате подходящите умствена нагласа и отношение.
  • Опитът е велик учител. Когато преживявате криза,  разбирате, че притежавате силата и уменията да се справите и че можете да контролирате своите реакции и поведение. За да останете уравновесени и фокусирани, когато сте подложени под напрежение, се нуждаете от висока степен на самоувереност. Също така можете да управлявате нивата на стрес с помощта на ефективни техники за релаксация. Това също така помага да бъдете добре подготвени и точно тук е мястото, където Анализът на Риска и планирането на непредвидени ситуации могат да ви помогнат.
  • Да бъдеш решителен. Като мениджър трябва да сте уверени и способни да взимате решения, но лесно можете да попаднете в капана на прекалената авторитарност и дори агресивност. Ако само давате команди без да слушате, няма да спечелите уважението на другите. Екипът ви ще бъде респектиран от вас, ако слушате, информирате се, претегяте алтернативите си и чак след това решавате какви действия да предприемете.
  • Говорете своята истина! Всички ние имаме идеи за това как трябва да се правят нещата, но се изисква кураж да споделите вашите мисли с другите и да отстоявате вашите убеждения. Осигуряването на конструктивна обратна връзка може да бъде обезсърчителен процес, както за мениджъра, така и за членовете на екипа, но това е важно умение, което трябва да се овладее и когато се усвои внимателно, то наистина може да подобри индивидуалното представяне.
  • Използване на емоционална интелигентност. Разбирането как емоциите ви могат да засегнат хората около вас и проявата на загриженост към нуждите и чувствата на другите хора, формират част от емоционалната ви интелигентности. Притежанието на така наречените „човешки качества“ е жизненоважен елемент от изключителното присъствие.

Изследователи от университетите в Харвард и Станфорд, които изучават промените в управлението на офшорна нефтена платформа, установиха, че в тази мачо среда най-твърдите и корави мъже държали властта в ръцете си, докато другите се страхували да потърсят помощ или да допуснат грешки, поради страх да не изглеждат слаби. Липсата на емоционална интелигентност на лидерите създава враждебна и потенциално опасна среда. Но когато организацията започнала да се съсредоточава върху безопасността и сигурността, хората открили, че е по-лесно да говорят и да изразяват своите нужди и мнение, а процентите на злополуки се понижили с 84%.

  • Бъдете автентични. Успешните лидери никога не се опитват да бъдат някой друг, те винаги са себе си и се опитват по този начин да изградят силни взаимоотношения с другите. Всички искаме да видим себе си “в добра светлина”, но е важно хората да опознаят „истинското“ ви аз.
  • Разговаряйте честно и открито с хората и споделяйте идеите си по важни за вас въпроси. Признайте, когато сте направили грешка, помолете за помощ, ако имате нужда от нея, и отдавайте заслуга на другите за постиженията им.

2. Комуникация

Ефективна комуникация ви дава възможност да изразявате идеите си и да се свързвате с хората. Но начинът, по който говорите, често е по-убедителен от това, какво в действителност казвате. Хората са привлечени от страстта и присъствието, които демонстрирате. Ето някои от елементите на добрата комуникация, които допринасят за изключителното присъствие:

  • Говорни умения. Вашият тон, граматика, акцент и яснота предават послание на вашите слушатели. Ако гласът ви е дрезгав или ако  мърморите, хората ще се фокусират повече върху начина, по който говорите, отколкото върху това, което казвате. Опитайте се да поддържате равномерен тон, докато говорите. Например, гласът ви има тенденция да се повишава когато сте подложени на стрес, и това би направило лошо впечатление на слушателите.
  • Упражнявайте гласа си, докато акцентът ви не стане лесноразбираем. Пийте горещ лимон и мед преди да започнете своята презентация или реч, за да не звучите прегракнало. Избягвайте да казвате “ами”, “ъъъ” и “както знаете”, защото тези времеви уплътнители ви карат да изглеждате несигурни в себе си.
  • Управлявайте помещението. Това е свързано повече с изграждане на взаимоотношения, отколкото с демонстрирането на власт. Вместо да влизате в залата и да се опитвате да поемете контрола, по-добре е да се усмихвате, да слушате и да споделяте мислите си, без да разкривате твърде много. Както се казва, никога няма да получите втори шанс да направите страхотно първо впечатление!
  • Искате да представите себе си като истински човек, на когото другите могат да разчитат, да се доверяват и да следват, като същевременно поддържате авторитетната си позиция. Използвайте анекдоти, вместо непрекъснато да затрупвате хората  с информация и инициирайте малки разговори, за да разчупите леда. Малко хумор също би ви помогнал да привлечете хората към вас.
  • Отстоявайте позицията си. Когато ръководите екип от хора балансът е от ключово значение. Трябва точно и ясно да заявявате своите нужди, като същевременно се съобразявате и с нуждите на другите хора. Когато сте асертивен, вие действате справедливо и с нужната емпатия. Силата, която използвате, идва от вашето самочувствие, а не от сплашване или тормоз.
  • Език на тялото. Начинът, по който седим, ходим, усмихваме се и влизаме в стаята, са все видове комуникация и нещо повече, когато използваме правилно езика на тялото, това са индикации за нещата, които ще кажем, още преди да сме ги казали. Вашата самоувереност бързо се разкрива в твърдостта на ръкостискането ви и в осъществяването на очен контакт. Езикът на тялото ви е отражение на начина, по който се чувствате. Затова и когато се чувствате комфортно и сте в хармония със себе си, това намира своя израз във вашата стойка или походката ви. Уверете се, че държите главата си изправена и раменете си издърпани назад и се старайте да изглеждате спокойни и щастливи.

 

3. Външен вид

Въпреки че външният ви вид не е толкова важен, колкото гравитаса и комуникацията, можете да демонстрирате присъствието си като поддържате привлекателен външен вид. Изследванията на Hewlett проведени върху старши лидери разкриха, че спретнатият и чист външен вид оказват по-голямо въздействие от физическата красота, младостта, височината или теглото. Поддържайте чист и спретнат външен вид, за да демонстрирате уважение както към самия себе си, така и към другите. Ето още няколко съвета:

Хората всъщност “съдят за книгата по корицата “, затова изберете дрехи и стил, подходящи за случая и околната среда. Може вкъщи да се разхождате по джапанки, но носенето им на среща означава, че няма да бъдете взети на сериозно от другите участници. И бъдете наясно с всички потенциални междукултурни различния, когато става дума за облеклото;

Дори когато дънките и тениските са подходящи, вие все пак искате да изглеждате професионално. Жените трябва да избягват висящи обици и звънтящи гривни, които могат да бъдат разсейващи;

Не всеки е стилен гуру, така че, ако не сте сигурни, наемете имидж консултант.

 

Заключение

Изключителното присъствие е привидно неуловимото качество на успешните лидери, но това е нещо, което всеки може да научи.

Развивайки трите основни аспекта: гравитас, комуникация и външен вид, можете да придобиете уменията, които са ви нужни, за да изгладите външния си вид, да изградите увереност и да се свържете с хората по начин, който ще повиши респекта им към вас и вашите лидерски способности.

Езикът на тялото и тонът на гласа съобщават на другите много неща. Влезте в стаята с вдигната нагоре глава и усмивка на лицето си.

Опитайте се да говорите по теми, които ви интересуват, но не доминирайте в разговора. Допитвайте се до другите за мнението им и използвайте чувството си за хумор, за да направите обстановката по-приятна и предразполагаща към пълноценна дискусия.

 

Вашият коментар

Изграждане на изключително присъствие
Оставащи уроци:

Този курс е част от “Академията за Мениджмънт и лидерство”. Виж повече и се включи тук.

Изграждане на изключително присъствие

Първият път, когато Мартин видя своя главен изпълнителен директор да говори на конференция, той беше изумен от хладнокръвието и спокойствието, което излъчва. В залата имаше повече от 100 души и въпреки това той изглеждаше спокоен и уверен в себе си.

Но имаше още нещо, което караше всички да стоят на ръба на столовете си. Мартин не можеше точно да го дефинира, но знаеше, че това е качество присъщо на всеки добър лидер. Каквото и да беше това качество, то спечели овациите – и уважението му.

Това качество, което толкова впечатли Мартин и останалите членове на публиката,  беше “изключителното присъствие“.

Въпреки че най-вероятно, успешните хора се раждат сякаш докоснати от някаква магия, изключителното присъствие  е нещо, което всеки може да усвои. В тази статия ще разгледаме как можете сами да го развиете и да увеличите доверието на хората във вашето управление.

 

Какво представлява изключителното присъствие?

Според Силвия Ан Хюлет, автор на “Изключителното присъствие: липсващата връзка между заслугите и успеха”, изключителното присъствие има три елемента:

  1. Гравитас – как действате;
  2. Комуникация – как говорите;
  3. Външен вид – как изглеждате.

Ще разгледаме тези елементи по-подробно малко по-късно в тази статия.

Хюлет вярва, че начинът, по който действате, демонстрира вашата самоувереност и способността да съобщавате своите  мисли и идеи, особено когато сте под стрес. Тя казва, че в днешно време ние ценим лидери, които изглеждат спокойни, уверени и стабилни, вместо тези, които разчитат на твърдост или харизма.

Изключителното присъствие означава също така да бъдете фокусирани върху настоящия момент, като същевременно сте наясно със притесненията и проблемите, засягащи хората около вас. Изследователи от института за лидерство в Roffey Park в Обединеното кралство установиха, че присъствието ви също ви помага да се свържете със своето собствено чувство за лична сила, т.е. да се чувствате комфортно в собствената си кожа, за да можете да работите “с”, а не “за” другите.

Когато всички тези неща са в синхрон, можете да изградите силен авторитет и да вземате решения, които изграждат между вас и другите доверие.

 

Предимствата на изключителното присъствие

Усвояването на изключителното присъствие е нещо повече от завоюването на власт и популярност. Едно от основните му предимства е, че ви помага да намалите стреса. Мениджърите с изключително присъствие, които умеят да концентрират цялото си внимание върху момента, могат да се справят по-добре с предизвикателствата по няколко начина. Проучването на “Рофий парк” показва, че те демонстрират:

  • По-ясно мислене и възприятие;
  • По-голяма смелост, убеденост и чувствителност при справянето с конфликти;
  • По-голям фокус върху по-високите приоритети;
  • Повече енергия и страст;
  • Спокойствие, когато са изправени пред настъпващи промени;
  • По-развит нюх към открилите се възможности;
  • Увереност в собствените си виждания.

 

Как да подобрите изключителното си присъствие

Както споменахме по-рано, изключителното присъствие има три елемента – гравитас, комуникация и външен вид. Тук ние изследваме всеки един от тях и предлагаме начини, по които да ги развиете:

 

1. Гравитас

Що се отнася до начина, по който действате, съществуват няколко важни типове поведение, включително демонстрация на елегантност, когато сте под обстрел, проява на решителност, споделяне на вашата истина, използване на емоционална интелигентност и автентичност.

  • Демонстриране на елегантност, когато сте под обстрел. Хюлет казва, че вашето поведение се обуславя от начина, по който се справяте с нещастията. Със сигурност, ще се сблъскате с дадени проблеми и ще допуснете грешки, но ще покажете изключително присъствие, ако сте уравновесени и контролирани в условия на криза и признаете грешките си. Можете да се адаптирате и бързо да се завърнете на пътя на успеха, ако имате подходящите умствена нагласа и отношение.
  • Опитът е велик учител. Когато преживявате криза,  разбирате, че притежавате силата и уменията да се справите и че можете да контролирате своите реакции и поведение. За да останете уравновесени и фокусирани, когато сте подложени под напрежение, се нуждаете от висока степен на самоувереност. Също така можете да управлявате нивата на стрес с помощта на ефективни техники за релаксация. Това също така помага да бъдете добре подготвени и точно тук е мястото, където Анализът на Риска и планирането на непредвидени ситуации могат да ви помогнат.
  • Да бъдеш решителен. Като мениджър трябва да сте уверени и способни да взимате решения, но лесно можете да попаднете в капана на прекалената авторитарност и дори агресивност. Ако само давате команди без да слушате, няма да спечелите уважението на другите. Екипът ви ще бъде респектиран от вас, ако слушате, информирате се, претегяте алтернативите си и чак след това решавате какви действия да предприемете.
  • Говорете своята истина! Всички ние имаме идеи за това как трябва да се правят нещата, но се изисква кураж да споделите вашите мисли с другите и да отстоявате вашите убеждения. Осигуряването на конструктивна обратна връзка може да бъде обезсърчителен процес, както за мениджъра, така и за членовете на екипа, но това е важно умение, което трябва да се овладее и когато се усвои внимателно, то наистина може да подобри индивидуалното представяне.
  • Използване на емоционална интелигентност. Разбирането как емоциите ви могат да засегнат хората около вас и проявата на загриженост към нуждите и чувствата на другите хора, формират част от емоционалната ви интелигентности. Притежанието на така наречените „човешки качества“ е жизненоважен елемент от изключителното присъствие.

Изследователи от университетите в Харвард и Станфорд, които изучават промените в управлението на офшорна нефтена платформа, установиха, че в тази мачо среда най-твърдите и корави мъже държали властта в ръцете си, докато другите се страхували да потърсят помощ или да допуснат грешки, поради страх да не изглеждат слаби. Липсата на емоционална интелигентност на лидерите създава враждебна и потенциално опасна среда. Но когато организацията започнала да се съсредоточава върху безопасността и сигурността, хората открили, че е по-лесно да говорят и да изразяват своите нужди и мнение, а процентите на злополуки се понижили с 84%.

  • Бъдете автентични. Успешните лидери никога не се опитват да бъдат някой друг, те винаги са себе си и се опитват по този начин да изградят силни взаимоотношения с другите. Всички искаме да видим себе си “в добра светлина”, но е важно хората да опознаят „истинското“ ви аз.
  • Разговаряйте честно и открито с хората и споделяйте идеите си по важни за вас въпроси. Признайте, когато сте направили грешка, помолете за помощ, ако имате нужда от нея, и отдавайте заслуга на другите за постиженията им.

2. Комуникация

Ефективна комуникация ви дава възможност да изразявате идеите си и да се свързвате с хората. Но начинът, по който говорите, често е по-убедителен от това, какво в действителност казвате. Хората са привлечени от страстта и присъствието, които демонстрирате. Ето някои от елементите на добрата комуникация, които допринасят за изключителното присъствие:

  • Говорни умения. Вашият тон, граматика, акцент и яснота предават послание на вашите слушатели. Ако гласът ви е дрезгав или ако  мърморите, хората ще се фокусират повече върху начина, по който говорите, отколкото върху това, което казвате. Опитайте се да поддържате равномерен тон, докато говорите. Например, гласът ви има тенденция да се повишава когато сте подложени на стрес, и това би направило лошо впечатление на слушателите.
  • Упражнявайте гласа си, докато акцентът ви не стане лесноразбираем. Пийте горещ лимон и мед преди да започнете своята презентация или реч, за да не звучите прегракнало. Избягвайте да казвате “ами”, “ъъъ” и “както знаете”, защото тези времеви уплътнители ви карат да изглеждате несигурни в себе си.
  • Управлявайте помещението. Това е свързано повече с изграждане на взаимоотношения, отколкото с демонстрирането на власт. Вместо да влизате в залата и да се опитвате да поемете контрола, по-добре е да се усмихвате, да слушате и да споделяте мислите си, без да разкривате твърде много. Както се казва, никога няма да получите втори шанс да направите страхотно първо впечатление!
  • Искате да представите себе си като истински човек, на когото другите могат да разчитат, да се доверяват и да следват, като същевременно поддържате авторитетната си позиция. Използвайте анекдоти, вместо непрекъснато да затрупвате хората  с информация и инициирайте малки разговори, за да разчупите леда. Малко хумор също би ви помогнал да привлечете хората към вас.
  • Отстоявайте позицията си. Когато ръководите екип от хора балансът е от ключово значение. Трябва точно и ясно да заявявате своите нужди, като същевременно се съобразявате и с нуждите на другите хора. Когато сте асертивен, вие действате справедливо и с нужната емпатия. Силата, която използвате, идва от вашето самочувствие, а не от сплашване или тормоз.
  • Език на тялото. Начинът, по който седим, ходим, усмихваме се и влизаме в стаята, са все видове комуникация и нещо повече, когато използваме правилно езика на тялото, това са индикации за нещата, които ще кажем, още преди да сме ги казали. Вашата самоувереност бързо се разкрива в твърдостта на ръкостискането ви и в осъществяването на очен контакт. Езикът на тялото ви е отражение на начина, по който се чувствате. Затова и когато се чувствате комфортно и сте в хармония със себе си, това намира своя израз във вашата стойка или походката ви. Уверете се, че държите главата си изправена и раменете си издърпани назад и се старайте да изглеждате спокойни и щастливи.

 

3. Външен вид

Въпреки че външният ви вид не е толкова важен, колкото гравитаса и комуникацията, можете да демонстрирате присъствието си като поддържате привлекателен външен вид. Изследванията на Hewlett проведени върху старши лидери разкриха, че спретнатият и чист външен вид оказват по-голямо въздействие от физическата красота, младостта, височината или теглото. Поддържайте чист и спретнат външен вид, за да демонстрирате уважение както към самия себе си, така и към другите. Ето още няколко съвета:

Хората всъщност “съдят за книгата по корицата “, затова изберете дрехи и стил, подходящи за случая и околната среда. Може вкъщи да се разхождате по джапанки, но носенето им на среща означава, че няма да бъдете взети на сериозно от другите участници. И бъдете наясно с всички потенциални междукултурни различния, когато става дума за облеклото;

Дори когато дънките и тениските са подходящи, вие все пак искате да изглеждате професионално. Жените трябва да избягват висящи обици и звънтящи гривни, които могат да бъдат разсейващи;

Не всеки е стилен гуру, така че, ако не сте сигурни, наемете имидж консултант.

 

Заключение

Изключителното присъствие е привидно неуловимото качество на успешните лидери, но това е нещо, което всеки може да научи.

Развивайки трите основни аспекта: гравитас, комуникация и външен вид, можете да придобиете уменията, които са ви нужни, за да изгладите външния си вид, да изградите увереност и да се свържете с хората по начин, който ще повиши респекта им към вас и вашите лидерски способности.

Езикът на тялото и тонът на гласа съобщават на другите много неща. Влезте в стаята с вдигната нагоре глава и усмивка на лицето си.

Опитайте се да говорите по теми, които ви интересуват, но не доминирайте в разговора. Допитвайте се до другите за мнението им и използвайте чувството си за хумор, за да направите обстановката по-приятна и предразполагаща към пълноценна дискусия.

 

Вашият коментар

Back To Top