skip to Main Content
Уверени ли сте в себе си? – Тест за самооценка
Оставащи уроци:

Този курс е част от “Академията за Мениджмънт и лидерство”. Виж повече и се включи тук.

Уверени ли сте в себе си?

Тест за самооценка

Независимо дали някой демонстрира увереност като решава проблеми, опитва нови неща или запазва  контрол, когато нещата станат напечени, човекът с високо самочувствие изглежда, че живее със страст и ентусиазъм.

Освен това хората са склонни да се доверяват и уважават повече уверените лидери, което помага на вторите да изградят още по- голямо самочувствие.  Така цикълът продължава.

Все пак невинаги е лесно да се инициира такъв процес. Откъде започвате?

Едно добро начало е да се замислите доколко вярвате, че сте ефективни в работата си и изпълнявате конкретни задачи. Това се нарича “самостоятелна ефикасност” и играе важна роля при определянето на вашите общи нива на самоувереност.

Албърт Бандура е един от водещите изследователи на собствената ефикасност. Неговата теория за ефикасността обяснява връзката между вярата в способностите на човек и това колко добре човек всъщност изпълнява задача или набор от действия.

Бандура казва, че “самоефективността” и “доверието” не са  едно и също нещо. Доверието е обща, а не специфична сила на вярата. От друга страна, самоефективността е вярата в способностите на човек да постигне нещо конкретно.

Ако хората имат висока ефективност в дадена област, те мислят, чувстват и се държат по начин, който допринася за  укрепване на  техния успех и подобрява личното удовлетворение. Склонни са да погледнат на препятствията като предизвикателства, които трябва да преодолеят, затова не се страхуват да се изправят пред промените.

Самочувствието  /чрез самоефективност/  често засяга въпроса  дали сте доволни от избора си?

Ето защо е важно да разберете сегашното си ниво на самооценка, особено в контекста на вярата в способността ви да работите в различни ситуации. По този начин ще можете да идентифицирате области, в които можете да подобрите и да направите план за това.

Отбележете доколко всяко от твърденията се отнася за вас. 

 

 

Сумата от всички точки ви дава един от следните резултати: 

14-32 т. Вероятно бихте искали да имате по-голямо самочувствие. Погледнете отблизо всички неща, които сте постигнали в живота си. Може да сте склонни да се съсредоточавате повече върху онова, което нямате.

33-51 т. Справяте се добре с разпознаването на уменията си и вярването в способностите ви. Но може би сте по-сурови със себе си, отколкото трябва, което ви пречи да повярвате повече в себе си.

52-70 т.  Отлично! Учите се от всеки опит и не позволявате трудностите да повлияят на начина, по който виждате себе си. Но трябва да подхранвате самочувствието си, затова използвайте съветите по-долу, за да сте сигурни, че вашият живот ще остане успешен.

 

Изграждане на самоувереност

Независимо какво е нивото ви на самоувереност в момента, вероятно може да бъде подобрено. Но трябва да повярвате в себе си и в способностите си, преди някой друг да го направи.

Теорията на Бандура за самоефективност е чудесно място да започнете да търсите решения за подобряване на начина, по който виждате способностите си. Според теорията съществуват четири източника на самооценка:

  1. Майсторски преживявания – неща, с които сте се справили в миналото.
  2. Наблюдение на другите – срещате се с хора, които са постигнали успехи като вашите.
  3. Социално признание – другите не оспорват вашите качества.
  4. Емоционална стабилност – оставате позитивни и управлявате стреса.

Три от тези източници (първият, вторият и четвъртият) са под ваш контрол, така че ще ги разгледаме по-отблизо. Въпреки това, не сме способни да принудим хората да мислят или казват хубави неща за нас (третият източник), можем да увеличим шансовете си да получим положителна обратна връзка, като сме по-уверени в себе си.

 

1. Да си припомним успехите от миналото (Въпроси 1, 2, 4, 5, 6, 7, 11, 12 и 13)

Колкото повече успехи сте имали в миналото, толкова повече ще имате и в бъдеще. Но ако успехът дойде твърде лесно, вероятно няма да допринесе за самочувствието ви. Майсторски преживявания са тези постижения, чрез които разбирате, че благодарение на вашата упорита работа сте се справили успешно.

За да се насладите на подобни преживявания, работете по мотивацията и решителността си.

Мотивацията и самочувствието са свързани. Когато имате повече от едното, вероятно ще имате повече от другото. Като цяло можете да увеличите мотивацията си, като направите следното:

  • Да мислите позитивно.
  • Разработване на ефективни цели.
  • Създаване на мотивираща среда.

Друга област, която трябва да разгледате, е вашето място или централната точка на контрол. За да развиете майсторство, трябва да вярвате, че усилията ви ще доведат до успех.

За да започнете да развивате майсторски преживявания, направете следното:

  1. Помолете за задачи, които ще бъдат предизвикателни, но не невъзможни.
  2. Оценете уменията и способностите си. Личният SWOT анализ е полезен инструмент.
  3. Подобрете уменията си за решаване на проблеми и вземане на решения. Това ще ви помогне да създадете общо чувство на доверие.
  4. Поемайте ангажимент за лично и професионално развитие, за да останете адекватни и информирани.

 

2. Наблюдавайте другите (Въпроси 9, 10, 14)

Интересна част от теорията на Бандура е идеята, че виждането на успеха на други хора подобрява вярата ви във вас самите.

Колкото повече вярвате, че приличате на някой успял човек в действителност, толкова по-голямо е влиянието му върху вас. Така че, ако шефът ви има подобно образование на вашето, то той може да подобри самочувствието ви. Ако виждате, че другите работят упорито и успешно, това може да ви мотивира и да изградите увереност.

Обратното също е вярно. Ако видите, че хората правят големи усилия и не постигат нищо, това може да ви демотивира.

Изпробвайте следните съвети:

  1. Обградете себе си с успешни хора.
  2. Потърсете наставник, който е започнал оттам, където сте вие в момента.
  3. Учете се от хората около вас. Забележете какво правят.
  4. Изберете да работите за фирми и индустрии с потенциал за растеж.

 

3. Управление на стреса (Въпроси 3, 8)

Когато стресът поеме ръководна роля в живота ви, резултатите могат да бъдат ужасни. Да умеете да контролирате стреса обаче може да бъде източник на увереност: ако вярвате, че ще се справите с всичко, това би ви вдъхнало повече енергия и мотивация. Можете да изградите този вид положителна емоция, когато научите как да контролирате източниците на стрес в живота си.

Ако позволите на стреса да ви контролира, ще се чувствате зле. Ако разглеждате стреса като неуспех, това може да доведе до допълнително натоварване и негативно мислене.

За да бъдете уверени, трябва да сте положителни. Сблъскайте се директно със стресови ситуации и научете стратегии за тяхното управление.

За да управлявате стреса по-добре, опитайте тези идеи:

  1. Научете се да бъдете оптимисти.
  2. Открийте дали сте положителен или отрицателен в мислите си.
  3. Научете основните техники за управление на стреса, за да разберете стреса и да се предпазите от него.

Заключение

Самоефикасността е важна част от самочувствието. Теорията за самоефективността казва, че високите нива водят до по-голям успех и лично удовлетворение.

Някои хора изглеждат естествено уверени, но повечето от нас трябва да поработят върху това.

Фокусирайте се върху моментите в живота си, когато сте били успешни. Това може да ви даде възможност да видите положителната страна на вашите грешки и неуспехи. Изберете да вярвате в себе си и да се заобикаляте с други положителни и уверени хора. Колкото повече виждате успеха на другите, чиито умения и способности са подобни на вашите, толкова по-вероятно е да постигнете успех. Комбинирайте цялата тази положителна енергия със страхотни стратегии за управление на стреса и скоро ще видите подобрение.

Вашият коментар

Уверени ли сте в себе си? – Тест за самооценка
Оставащи уроци:

Този курс е част от “Академията за Мениджмънт и лидерство”. Виж повече и се включи тук.

Уверени ли сте в себе си?

Тест за самооценка

Независимо дали някой демонстрира увереност като решава проблеми, опитва нови неща или запазва  контрол, когато нещата станат напечени, човекът с високо самочувствие изглежда, че живее със страст и ентусиазъм.

Освен това хората са склонни да се доверяват и уважават повече уверените лидери, което помага на вторите да изградят още по- голямо самочувствие.  Така цикълът продължава.

Все пак невинаги е лесно да се инициира такъв процес. Откъде започвате?

Едно добро начало е да се замислите доколко вярвате, че сте ефективни в работата си и изпълнявате конкретни задачи. Това се нарича “самостоятелна ефикасност” и играе важна роля при определянето на вашите общи нива на самоувереност.

Албърт Бандура е един от водещите изследователи на собствената ефикасност. Неговата теория за ефикасността обяснява връзката между вярата в способностите на човек и това колко добре човек всъщност изпълнява задача или набор от действия.

Бандура казва, че “самоефективността” и “доверието” не са  едно и също нещо. Доверието е обща, а не специфична сила на вярата. От друга страна, самоефективността е вярата в способностите на човек да постигне нещо конкретно.

Ако хората имат висока ефективност в дадена област, те мислят, чувстват и се държат по начин, който допринася за  укрепване на  техния успех и подобрява личното удовлетворение. Склонни са да погледнат на препятствията като предизвикателства, които трябва да преодолеят, затова не се страхуват да се изправят пред промените.

Самочувствието  /чрез самоефективност/  често засяга въпроса  дали сте доволни от избора си?

Ето защо е важно да разберете сегашното си ниво на самооценка, особено в контекста на вярата в способността ви да работите в различни ситуации. По този начин ще можете да идентифицирате области, в които можете да подобрите и да направите план за това.

Отбележете доколко всяко от твърденията се отнася за вас. 

 

 

Сумата от всички точки ви дава един от следните резултати: 

14-32 т. Вероятно бихте искали да имате по-голямо самочувствие. Погледнете отблизо всички неща, които сте постигнали в живота си. Може да сте склонни да се съсредоточавате повече върху онова, което нямате.

33-51 т. Справяте се добре с разпознаването на уменията си и вярването в способностите ви. Но може би сте по-сурови със себе си, отколкото трябва, което ви пречи да повярвате повече в себе си.

52-70 т.  Отлично! Учите се от всеки опит и не позволявате трудностите да повлияят на начина, по който виждате себе си. Но трябва да подхранвате самочувствието си, затова използвайте съветите по-долу, за да сте сигурни, че вашият живот ще остане успешен.

 

Изграждане на самоувереност

Независимо какво е нивото ви на самоувереност в момента, вероятно може да бъде подобрено. Но трябва да повярвате в себе си и в способностите си, преди някой друг да го направи.

Теорията на Бандура за самоефективност е чудесно място да започнете да търсите решения за подобряване на начина, по който виждате способностите си. Според теорията съществуват четири източника на самооценка:

  1. Майсторски преживявания – неща, с които сте се справили в миналото.
  2. Наблюдение на другите – срещате се с хора, които са постигнали успехи като вашите.
  3. Социално признание – другите не оспорват вашите качества.
  4. Емоционална стабилност – оставате позитивни и управлявате стреса.

Три от тези източници (първият, вторият и четвъртият) са под ваш контрол, така че ще ги разгледаме по-отблизо. Въпреки това, не сме способни да принудим хората да мислят или казват хубави неща за нас (третият източник), можем да увеличим шансовете си да получим положителна обратна връзка, като сме по-уверени в себе си.

 

1. Да си припомним успехите от миналото (Въпроси 1, 2, 4, 5, 6, 7, 11, 12 и 13)

Колкото повече успехи сте имали в миналото, толкова повече ще имате и в бъдеще. Но ако успехът дойде твърде лесно, вероятно няма да допринесе за самочувствието ви. Майсторски преживявания са тези постижения, чрез които разбирате, че благодарение на вашата упорита работа сте се справили успешно.

За да се насладите на подобни преживявания, работете по мотивацията и решителността си.

Мотивацията и самочувствието са свързани. Когато имате повече от едното, вероятно ще имате повече от другото. Като цяло можете да увеличите мотивацията си, като направите следното:

  • Да мислите позитивно.
  • Разработване на ефективни цели.
  • Създаване на мотивираща среда.

Друга област, която трябва да разгледате, е вашето място или централната точка на контрол. За да развиете майсторство, трябва да вярвате, че усилията ви ще доведат до успех.

За да започнете да развивате майсторски преживявания, направете следното:

  1. Помолете за задачи, които ще бъдат предизвикателни, но не невъзможни.
  2. Оценете уменията и способностите си. Личният SWOT анализ е полезен инструмент.
  3. Подобрете уменията си за решаване на проблеми и вземане на решения. Това ще ви помогне да създадете общо чувство на доверие.
  4. Поемайте ангажимент за лично и професионално развитие, за да останете адекватни и информирани.

 

2. Наблюдавайте другите (Въпроси 9, 10, 14)

Интересна част от теорията на Бандура е идеята, че виждането на успеха на други хора подобрява вярата ви във вас самите.

Колкото повече вярвате, че приличате на някой успял човек в действителност, толкова по-голямо е влиянието му върху вас. Така че, ако шефът ви има подобно образование на вашето, то той може да подобри самочувствието ви. Ако виждате, че другите работят упорито и успешно, това може да ви мотивира и да изградите увереност.

Обратното също е вярно. Ако видите, че хората правят големи усилия и не постигат нищо, това може да ви демотивира.

Изпробвайте следните съвети:

  1. Обградете себе си с успешни хора.
  2. Потърсете наставник, който е започнал оттам, където сте вие в момента.
  3. Учете се от хората около вас. Забележете какво правят.
  4. Изберете да работите за фирми и индустрии с потенциал за растеж.

 

3. Управление на стреса (Въпроси 3, 8)

Когато стресът поеме ръководна роля в живота ви, резултатите могат да бъдат ужасни. Да умеете да контролирате стреса обаче може да бъде източник на увереност: ако вярвате, че ще се справите с всичко, това би ви вдъхнало повече енергия и мотивация. Можете да изградите този вид положителна емоция, когато научите как да контролирате източниците на стрес в живота си.

Ако позволите на стреса да ви контролира, ще се чувствате зле. Ако разглеждате стреса като неуспех, това може да доведе до допълнително натоварване и негативно мислене.

За да бъдете уверени, трябва да сте положителни. Сблъскайте се директно със стресови ситуации и научете стратегии за тяхното управление.

За да управлявате стреса по-добре, опитайте тези идеи:

  1. Научете се да бъдете оптимисти.
  2. Открийте дали сте положителен или отрицателен в мислите си.
  3. Научете основните техники за управление на стреса, за да разберете стреса и да се предпазите от него.

Заключение

Самоефикасността е важна част от самочувствието. Теорията за самоефективността казва, че високите нива водят до по-голям успех и лично удовлетворение.

Някои хора изглеждат естествено уверени, но повечето от нас трябва да поработят върху това.

Фокусирайте се върху моментите в живота си, когато сте били успешни. Това може да ви даде възможност да видите положителната страна на вашите грешки и неуспехи. Изберете да вярвате в себе си и да се заобикаляте с други положителни и уверени хора. Колкото повече виждате успеха на другите, чиито умения и способности са подобни на вашите, толкова по-вероятно е да постигнете успех. Комбинирайте цялата тази положителна енергия със страхотни стратегии за управление на стреса и скоро ще видите подобрение.

Вашият коментар

Back To Top