skip to Main Content

8 начина, по които можете да използвате емоционалната интелигентност на работа

Емоционалната интелигентност може да се определи като способността да се възприемат, оценяват и управляват собствените емоции, както и да се определят тези на другите, за да се водят нашите поведение и мисли от тези възприятия.

Тя се използва, за да можем да навигираме през собствените си емоции, но и тези на другите – или с други думи да избягваме конфликти със самите себе си и с хората около нас.

От това можете да се досетите защо може би е необходима и на работното място – тя засяга продуктивността и мотивацията на индивида, и на групата; комуникацията; креативността; свободата на действия; нивата на стрес и още много други ключови фактори за успеха на един екип и в цялост – една компания.

Но как можете да включите емоционалната интелигентност във вашата работа? Какви малки стъпки трябва да направите, за да усетите промяната?

В тази статия ще разберете именно това!

Замисляйте се за емоциите си

Независимо дали сте в лошо настроение или не, отделете 5 минути от работното си време, за да помислите как се чувствате в дадения момент, дали сте стресирани излишно и какво поражда този стрес.

Осъзнайте, че емоциите са преходни – те не бива да влияят на преценката ви в голяма степен. Разберете как се чувствате и се отървете от всички негативни, отежняващи деня ви емоции. Така ще освободите повече място за хубавите мисли и чувства.

Преценявайте трудните ситуации

Щом се сблъскате с неприятна или сложна за управление ситуация, не отговаряйте инстинктивно. Дайте си минута за размисъл – как да реагирате; какво решение ще е оптимално не само за вас, но и за екипа..

След като сте разгледали всички засегнати страни от казуса и сте осъзнали емоциите си, ще можете да действате изцяло благодарение на вашата логика и разум – без да включвате непродуктивни влияния в избора си.

Приемете негативните емоции

Вероятно ви звучи контраинтуитивно. Преди малко ви казахме да се отървете от негативните емоции, а сега да ги приемете. Но има съществена разлика.

Вие поначало трябва да имате позитивна нагласа спрямо негативните емоции. Какво имаме предвид? Знаете, че неудовлетвореността, несигурността и стреса са част от работната среда и че все някога ще се сблъскате с тях.

Ако вие приемате тези негативни емоции с позитивна нагласа, то вие ще сте неутрализирали половината вреда – няма да имате толкова остра реакция към лошите чувства, които ви съпътстват, защото ще сте готови да ги приемете, да премислите ситуацията без излишни реакции и да се освободите от напрежението. Така ще намирате решението на всеки проблем, независимо дали засяга само вас или вашите колеги, много по-бързо.

Открийте какво ви прави щастлив/а на работното място

Много хора чувстват постоянно неудовлетворение на работа, което обаче не винаги идентифицират като вътрешен проблем, произтичащ от тях самите и техните виждания за кариерата им. Подобна невъзможност за определяне на първопричината може да коства много на самия човек, но и на колектива, тъй като увеличава шансовете за конфликт (вътрешен или междуличностен).

За да избегнете подобни неприятни ситуации – помислете. Задайте си въпроси като:

  • „Какво най-много харесвам в работата си?“
  • „За какво бих отделил/а повече време и емоции, и какво ще ми носи удовлетворение?“
  • „Какво ме мотивира да се подобрявам?“

След като си отговорите на тези въпроси, опитайте се да работите в насока извършване на повече дейност от това, което ви прави щастлив/а и което ви зарежда. Но това не означава да изоставите останалите си задачи. Стремете се да вършите работата си докрай, но градете представите си какво искате да правите в бъдеще и как да стигнете дотам.

Опитайте се да разбирате хората около вас

Повечето професии изискват честа комуникация с други хора. Но в много от случаите, общуването носи със себе си неразбирателство и понякога дори конфликти.

Това е така, защото хората имат различни идеи за това какво е правилно и какво не; как трябва да се работи и как не бива; и други, по-малки фактори, които пораждат дискомфорт на участниците в разговора. Тези разбирания, планове и други фактори може би са градени с години или пък са следствия от скорошни събития, но всички те могат да бъдат „потушени“, с помощта на емоционалната интелигентност или по-конкретно – емпатията.

Ако вие и хората, с които работите, усвоите и прилагате умението да се поставяте „в чужди обувки“, то шансовете ви да попадате в конфликтни ситуации значително намаляват. Идентифицирайки защо другият човек прави нещо, както и той за вас, вие ще имате в пъти по-малко причини да изпаднете в конфронтация. Как можете да спорите с някой, щом вече знаете защо мисли по начина, по който мисли?

Слушайте активно

Много хора само чуват, но не слушат. Не улавят нюансите на това, което другият участник в разговора иска да каже наистина. Не следят интонацията, движенията, подбора на думи и емоцията зад тях. Практикувайки активно слушане, откриването на истинските намерения на хората около вас ще се превърне в нещо нормално, дори в навик. А този навик може да бъде много полезен за вашите отношения с другите не само на работното място, но и в личния ви живот.

Научете се да убеждавате

Логично е, след като знаете как мислят другите, да усвоите и изкуството на убеждаването. Умението да можете да подтиквате хората към това, което вие смятате за най-добро е нещо, което може да ви послужи във всички аспекти от живота и повечето успели хора имат талант в това направление – да изразяват своите идеи и виждания, завладявайки чуждите умове и сърца.

Опитайте се да прилагате това умение там, където ще ви послужи, но не забравяйте – ако правите нещо за сметка на хората около вас, то няма да бъде истински удовлетворяващо и положително за дълго.

Комуникирайте качествено

След като сте отстранили шума от вашите мисли и сте успели да се поставите в мястото на другите, то вие сте готови са подобрите цялостно комуникационните си умения.

Бъдете ясни, отчетливи, без да увъртате, слушайте внимателно, задавайте правилните въпроси и давайте правилните отговори.

Щом успеете да изчистите недостатъците в комуникацията си, вие ще осъзнаете колко по-спокоен работен процес и живот сте могли да имате всички тези години, през които не сте практикували емоционалната интелигентност.

Не сте сигурни, че ще успеете? Не знаете от къде да започнете и дали си струва?

Това, което трябва да направите е да се поинтересувате. Потърсете допълнителни източници, било то книги, курсове или видео съдържание. Приложете наученото, подобрявайте се всеки ден и вижте промяната с очите си.

Дайте си начален старт с онлайн обучението „Овладяване на емоциите и стреса”, където ще намерите информация за това какво са емоциите, как да бъдете емоционално интелигентни, кои са техниките за овладяване на емоциите, как да се справяте със стреса и още много.

Научете повече за онлайн обучението “Овладяване на емоциите и стреса”.

Както стана ясно от статията, емоционалната интелигентност играе голяма роля в подобряването на работния процес и продуктивността на всеки екип. Ползите за индивида се прехврълят върху всички останали.

Ако вие и вашият екип смятате, че имате нужда от подобрение в тази насока, било то поради учестени конфликти, непродуктивност или по друга причина, можете да разгледате фирмените тренинги за “Комуникационни умения”, където ще откриете темата за емоционалната интелигетност, но и други полезни обучения.

Разгледайте всички фирмени тренинги за “Комуникационни умения” ТУК.

Успешните екипи инвестират в своите служители!

Благодарим на екипа на ОТП Факторинг България, с който проведохме програмата “Емоционална интелигентност, чрез която те успяха да научат какво представлява емоционалната интелигентност, защо е нужна и как да я прилагат в най-различни ситуации в работата си.

Ето какво споделиха нашите клиенти от "ОТП Факторинг България" за обучението:

Ако вие и вашият екип искате да култивирате или да подобрите цялостно нивото си на емоционална интелигентност, можете да направите вашето запитване за фирмено обучение още сега!

Back To Top

Вие нямате активен абонамент за Online Training Academy!

*Може да се използва само веднъж!