skip to Main Content

8 начина, по които можете да използвате емоционалната интелигентност на работа

Емоционалната интелигентност може да се определи като способността да се възприемат, оценяват и управляват собствените емоции, както и да се определят тези на другите, за да се водят нашите поведение и мисли от тези възприятия.

Тя се използва, за да можем да навигираме през собствените си емоции, но и тези на другите – или с други думи да избягваме конфликти със самите себе си и с хората около нас.

От това можете да се досетите защо може би е необходима и на работното място – тя засяга продуктивността и мотивацията на индивида, и на групата; комуникацията; креативността; свободата на действия; нивата на стрес и още много други ключови фактори за успеха на един екип и в цялост – една компания.

Но как можете да включите емоционалната интелигентност във вашата работа? Какви малки стъпки трябва да направите, за да усетите промяната?

В тази статия ще разберете именно това!

Замисляйте се за емоциите си

Независимо дали сте в лошо настроение или не, отделете 5 минути от работното си време, за да помислите как се чувствате в дадения момент, дали сте стресирани излишно и какво поражда този стрес.

Осъзнайте, че емоциите са преходни – те не бива да влияят на преценката ви в голяма степен. Разберете как се чувствате и се отървете от всички негативни, отежняващи деня ви емоции. Така ще освободите повече място за хубавите мисли и чувства.

Преценявайте трудните ситуации

Щом се сблъскате с неприятна или сложна за управление ситуация, не отговаряйте инстинктивно. Дайте си минута за размисъл – как да реагирате; какво решение ще е оптимално не само за вас, но и за екипа..

След като сте разгледали всички засегнати страни от казуса и сте осъзнали емоциите си, ще можете да действате изцяло благодарение на вашата логика и разум – без да включвате непродуктивни влияния в избора си.

Приемете негативните емоции

Вероятно ви звучи контраинтуитивно. Преди малко ви казахме да се отървете от негативните емоции, а сега да ги приемете. Но има съществена разлика.

Вие поначало трябва да имате позитивна нагласа спрямо негативните емоции. Какво имаме предвид? Знаете, че неудовлетвореността, несигурността и стреса са част от работната среда и че все някога ще се сблъскате с тях.

Ако вие приемате тези негативни емоции с позитивна нагласа, то вие ще сте неутрализирали половината вреда – няма да имате толкова остра реакция към лошите чувства, които ви съпътстват, защото ще сте готови да ги приемете, да премислите ситуацията без излишни реакции и да се освободите от напрежението. Така ще намирате решението на всеки проблем, независимо дали засяга само вас или вашите колеги, много по-бързо.

Открийте какво ви прави щастлив/а на работното място

Много хора чувстват постоянно неудовлетворение на работа, което обаче не винаги идентифицират като вътрешен проблем, произтичащ от тях самите и техните виждания за кариерата им. Подобна невъзможност за определяне на първопричината може да коства много на самия човек, но и на колектива, тъй като увеличава шансовете за конфликт (вътрешен или междуличностен).

За да избегнете подобни неприятни ситуации – помислете. Задайте си въпроси като:

  • „Какво най-много харесвам в работата си?“
  • „За какво бих отделил/а повече време и емоции, и какво ще ми носи удовлетворение?“
  • „Какво ме мотивира да се подобрявам?“

След като си отговорите на тези въпроси, опитайте се да работите в насока извършване на повече дейност от това, което ви прави щастлив/а и което ви зарежда. Но това не означава да изоставите останалите си задачи. Стремете се да вършите работата си докрай, но градете представите си какво искате да правите в бъдеще и как да стигнете дотам.

Опитайте се да разбирате хората около вас

Повечето професии изискват честа комуникация с други хора. Но в много от случаите, общуването носи със себе си неразбирателство и понякога дори конфликти.

Това е така, защото хората имат различни идеи за това какво е правилно и какво не; как трябва да се работи и как не бива; и други, по-малки фактори, които пораждат дискомфорт на участниците в разговора. Тези разбирания, планове и други фактори може би са градени с години или пък са следствия от скорошни събития, но всички те могат да бъдат „потушени“, с помощта на емоционалната интелигентност или по-конкретно – емпатията.

Ако вие и хората, с които работите, усвоите и прилагате умението да се поставяте „в чужди обувки“, то шансовете ви да попадате в конфликтни ситуации значително намаляват. Идентифицирайки защо другият човек прави нещо, както и той за вас, вие ще имате в пъти по-малко причини да изпаднете в конфронтация. Как можете да спорите с някой, щом вече знаете защо мисли по начина, по който мисли?

Слушайте активно

Много хора само чуват, но не слушат. Не улавят нюансите на това, което другият участник в разговора иска да каже наистина. Не следят интонацията, движенията, подбора на думи и емоцията зад тях. Практикувайки активно слушане, откриването на истинските намерения на хората около вас ще се превърне в нещо нормално, дори в навик. А този навик може да бъде много полезен за вашите отношения с другите не само на работното място, но и в личния ви живот.

Научете се да убеждавате

Логично е, след като знаете как мислят другите, да усвоите и изкуството на убеждаването. Умението да можете да подтиквате хората към това, което вие смятате за най-добро е нещо, което може да ви послужи във всички аспекти от живота и повечето успели хора имат талант в това направление – да изразяват своите идеи и виждания, завладявайки чуждите умове и сърца.

Опитайте се да прилагате това умение там, където ще ви послужи, но не забравяйте – ако правите нещо за сметка на хората около вас, то няма да бъде истински удовлетворяващо и положително за дълго.

Комуникирайте качествено

След като сте отстранили шума от вашите мисли и сте успели да се поставите в мястото на другите, то вие сте готови са подобрите цялостно комуникационните си умения.

Бъдете ясни, отчетливи, без да увъртате, слушайте внимателно, задавайте правилните въпроси и давайте правилните отговори.

Щом успеете да изчистите недостатъците в комуникацията си, вие ще осъзнаете колко по-спокоен работен процес и живот сте могли да имате всички тези години, през които не сте практикували емоционалната интелигентност.

Не сте сигурни, че ще успеете? Не знаете от къде да започнете и дали си струва?

Това, което трябва да направите е да се поинтересувате. Потърсете допълнителни източници, било то книги, курсове или видео съдържание. Приложете наученото, подобрявайте се всеки ден и вижте промяната с очите си.

Дайте си начален старт с онлайн обучението „Овладяване на емоциите и стреса”, където ще намерите информация за това какво са емоциите, как да бъдете емоционално интелигентни, кои са техниките за овладяване на емоциите, как да се справяте със стреса и още много.

Научете повече за онлайн обучението “Овладяване на емоциите и стреса”.

Както стана ясно от статията, емоционалната интелигентност играе голяма роля в подобряването на работния процес и продуктивността на всеки екип. Ползите за индивида се прехврълят върху всички останали.

Ако вие и вашият екип смятате, че имате нужда от подобрение в тази насока, било то поради учестени конфликти, непродуктивност или по друга причина, можете да разгледате фирмените тренинги за “Комуникационни умения”, където ще откриете темата за емоционалната интелигетност, но и други полезни обучения.

Разгледайте всички фирмени тренинги за “Комуникационни умения” ТУК.

Успешните екипи инвестират в своите служители!

Благодарим на екипа на ОТП Факторинг България, с който проведохме програмата “Емоционална интелигентност, чрез която те успяха да научат какво представлява емоционалната интелигентност, защо е нужна и как да я прилагат в най-различни ситуации в работата си.

Ето какво споделиха нашите клиенти от "ОТП Факторинг България" за обучението:

Ако вие и вашият екип искате да култивирате или да подобрите цялостно нивото си на емоционална интелигентност, можете да направите вашето запитване за фирмено обучение още сега!

Back To Top